De mange “helsekurene” på nettet

Jeg har snakket flere ganger om det faktum at jeg bør bli sunnere. Ikke bare for å bli mer attraktiv, men også for å føle seg bedre. Det er enklere sagt enn gjort og de som sier at dette er enkelt er veldig heldig.

Jeg har prøvd litt forskjellig og min iver til å legge bort litt fett og bli sunnere går igjennom flere stadier. Det første stadiet er selvsagt iver! Jeg er entusiastisk og optimistisk. Dette skal jeg klare. I det andre stadiet, kommer staheten. ”Ja, det er veldig slitsomt, men dette skal jeg klare”. Tredje stadium handler om å hangle og stresse og streve seg igjennom rutinen. Så kommer fjerde og femte stadium (ofte slått sammen). Dette er når du har brutt planen litt eller mye, og du først føler: Nå er det gjort, ikke noe poeng å holde ut lenger. Gjerne etterfulgt av en følelse av at alt er bare håpløst.

Fungerer slike ”kurer”?

Det store spørsmålet alle stiller seg er selvsagt om slike kurer og dietter faktisk fungerer. Når man ser på antall forskjellige kurer på nettet, er det all grunn til å tenke at disse ikke fungerer. Det var i alle fall  slik jeg tenkte  i begynnelsen. Etter hvert har jeg blitt litt mer optimistisk. Jeg har snakket med flere og ikke minst, brukt litt tid på å lese meg opp på vitenskapen bak kostholdsendringer. Det viser seg at vi mennesker er veldig forskjellig, også på dette punktet.

Fungerer slike ”kurer”

De mange forskjellige kurene og kostholdsrådene er beregnet på svært forskjellige mennesker. Selvsagt så sier ikke selgerne dette. De vil gjerne selge sitt produkt, sin kostholdsplan, til alle. Samtidig sier forskerne at vi har alle forskjellige kroppstyper. Noen kropper reagerer best når de har lite karbohydrater i systemet, andre liker karbohydrater. Det eneste som er helt sikkert er at kroppen ikke liker for mye sukker. Resten er åpen for tolking basert på kroppstype, aktivitetsnivå og andre faktorer. Derfor er det ikke alltid så enkelt å finne den rette kostholdsplanen, men når man finner den så har jeg tro på at det fungerer.

Endring av vaner

Personlig er jeg ikke den mest aktive. Jeg prøver å være flink til å ta trappene istedenfor heisen. Gjøre alle de små tingene. Svært mange kostholdsprogrammer legger opp til at man skal gjøre drastiske livsstilsendringer. Mye av fritiden min brukes til å lese bøker, velge den rette oddsen på verdenscupen i fotball og ikke minst, teste strategi mot de beste hos chess.com.

Alt dette trener hjernen, men jeg har innsett at det ikke trener kroppen. Samtidig er disse aktivitetene viktig for meg. Å skulle legge helt om mine aktiviteter og avslappingsteknikker er ikke realistisk. Likefult vil de aller fleste kosthold / diettene at man skal gjøre dette. Det står at man skal ut å gå, trene på treningssenter og alt slikt. Jeg ser fornuften i det, men jeg har nok stress i livet mitt. Jeg trenger de pausene jeg har lagt inn, selv om de er inaktive. I tillegg til slike endringer i treningsvanene og i livsstil, så skal man selvsagt spise annerledes og legge vekk godteri, brus og annet mange av oss er glad i.

Er det rart at mange mislykkes?

Endring av vaner

Lag din egen plan

Har du prøvd flere forskjellige kostholdsplaner og / eller dietter, har du faktisk lært mye. Selv om du har mislykkes hver gang, har du fått med deg noe viktig. Noe i planen har fungert, selv om mye ikke har fungert. Det kan være på tide å lage din egen plan. En plan som er basert på flere kostholdsplaner og som er skreddersydd for deg. Det har jeg gjort. Min plan vil ikke nødvendigvis fungere for deg, så jeg skal ikke gå i detaljer. I all hovedtrekk, har jeg lagt listen lavere enn før. Vekttapet skal være mer moderat og gå over lengre tid. Raske dietter fungerer ikke for meg.

Videre skal jeg spise minimum 4 måltider om dagen. Skulle jeg innimellom spise mer, kanskje spise godteri eller annet, er det helt greit. Det får ikke erstatte måltidene, men kommer i tillegg. Jeg har lastet ned lydbøker til min telefon. Da kan jeg gå meg en tur og samtidig leve meg inn i en bok. Jeg har lastet ned spill til nettbrettet mitt. Jeg legger opp en rute som gjør at jeg kan ha et godt stopp midt i. Her setter jeg meg ned med nettbrettet og spiller litt og har en god pause. Hvis det regner, tar jeg en alternativ rute og sitter under tak.

Resultatet for meg har vært at jeg går sakte, men jevnt ned i vekt. Jeg får mindre lyst på godteri fordi jeg alltid er mett og fornøyd. Jeg har ikke skyldfølelse fordi jeg spiser noe ”feil” og jeg presser meg ikke til å gå ut og løpe. Rolig forandrer jeg vanene mine og jeg lykkes. Dette er min anbefaling til alle!